بفرمان

چرا شتاب خودرو کاهش می یابد؟

فهرست

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از ما پس از گذشت مدت زمانی پس از استفاده از ماشین، شاهد کاهش میزان شتاب خودرو هستیم. در واقع زمانی که شتاب خودرو کاهش می یابد، دیگر قدرت اولیه و مناسبی برای طی کردن مسیر با سرعت های بالا را ندارد. کاهش شتاب خودرو به عوامل مختلفی وابسته است که اطلاع از این عوامل برای تعمیر و جلوگیری از رخ دادن آن ضروری و لازم است. کاهش شتاب ماشین به تمام مراحل تولید نیرو تا انتقال نیروها به چرخ مرتبط است.

در واقع مرحله اول ابتدا با تولید انرژی از طریق پمپاژ کردن بنزین شروع می شود. سپس این بنزین پمپاژ شده با هوا ترکیب شده و توسط سوپاپ های تعبیه شده به داخل موتور ماشین منتقل می شود. در مرحله بعد شمع ها دچار احتراق شده و به وسیله اگزوز خودرو ، دود از آن خارج می شود. مهم تر از همه نیروی تولید شده به گیریبکس و سپس به وسیله سیستم انتقال به چرخ ها می رسد.

 

در صورتی که در هر کدام از مراحل ذکر شده، مشکل فنی رخ دهد، باعث کاهش شتاب خودرو می شود. اما نکته حائز اهمیت است که به صورت دقیق تر و جزئی تر بتوانید تشخیص دهید که دلیل اصلی کم شدن شتاب ماشین چیست؟ سپس اقدامات لازم را اجرا کنید. در این مقاله به طور کامل با عوامل موثر در این زمینه آشنا خواهید شد. 

 

عملکرد موتور چه تاثیری در شتاب خودرو دارد؟

 

هر خودرو در صورتی که موتور آن به درستی تنظیم شده باشد، همچنین پمپ بنزین آن به درستی کار کند، بلافاصله پس از فشردن پدال گاز، خودرو شتاب می گیرد. اما در صورتی که در این پروسه هر گونه اختلالی رخ دهد، شتاب ماشین کم می شود. کاهش شتاب خودرو در تقاطع ها، پیچ های خطرناک و روی رمپ ها خطرناک است. در واقع در این شرایط موتور خودرو توان کافی برای دریافت سوخت مورد نظر توسط سوپاپ را ندارد. به همین دلیل ممکن است زمان شروع به حرکت کردن، یا شتاب کافی و مناسبی نداشته باشد، یا به طور کلی شروع به حرکت نکند. این اتفاق در مسیرهای سر بالایی که شیب زیادی دارند، بیشتر رخ می دهد. 

 

منظور از کم شدن شتاب خودرو چیست؟

 

 

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که زمان خرید خودرو خریداران به آن توجه زیادی می کنند، اطلاع از شتاب ماشین است. اطلاع از شتاب خودرو با اصطلاح دیگر “شتاب صفر تا صد” نیز شناخته می شود که اشاره به میزان چالاکی خودرو دارد. به طور معمول و کلی خودروها برای شروع به کار کردن و راه افتادن به میزان مناسبی شتاب نیاز دارند. اما رفته رفته ممکن است به دلایل مختلف که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم، میزان شتاب کم و کم تر شود. برای مثال در صورتی که از خودروهای اجاره ای استفاده می کنید، آشنایی با این نکات اهمیت بیشتری پیدا می کند که باید از آن مطلع باشید.

 

دلایل مهم کاهش شتاب خودرو چیست؟

 

یکی از علائم مهم و شایعی که می تواند نشان دهنده کاهش شتاب خودرو باشد، این است که زمان فشردن پدال گاز، ماشین مثل گذشته سریعا شتاب نمی گیرد. حتی در موارد حاد و شدیدتر خودرو فقط گاز می خورد و حرکتی ندارد. از جمله مهم ترین دلایل و عوامل موثر در کاهش شتاب خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کثیف شدن فیلتر هوا

 

فیلتر هوا یکی از قطعات ضروری است که در مسیر ورودی هوا به داخل موتور قرار می گیرد. وظیفه این فیلتر پاک کردن هوای ورودی است که وارد موتور می شود. این فیلتر در صورتی که با گرد و غبارهای ریز آلوده و کثیف شده باشد، ممکن است مجاری تنفسی آن مسدود شده و در نتیجه باعث کاهش شتاب خودرو شود. در واقع این اتفاق سبب می شود که میزان هوای ورودی به داخل موتور کاهش یافته و و عمل احتراق اکسیژن و ترکیب آن با سوخت، صورت نمی گیرد. 

 

 

  • کثیف شدن سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت

 

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در کاهش شتاب خودرو، نداشتن عملکرد صحیح و مناسب در سیستم پاشش سوخت است. در واقع این اتفاق زمانی رخ می دهد که سوزن های انژکتور خودرو کثیف شده  و با شدت مناسبی سوخت نتواند عمل پاشش را انجام دهد. بنابراین عمل احتراق باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عملکرد خودرو شده و سبب می شود که ماشین به اصطلاح ریپ بزند. این اتفاق سبب می شود که کار کردن خودرو نامنظم شود. بنابراین زمانی که سعی می کنید با فشردن پدال، میزان شتاب خودرو را افزایش دهید، خودرو نیز با میزان بیشتری ریپ می زند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای کاهش مصرف سوخت خودرو

 

  • وجود ایراد در شمع و وایرها

 

شمع و وایرهای ماشین از مهم ترین قطعاتی هستند که به صورت مستقیم باعث احتراق خودرو می شوند. در واقع عامل اصلی جرقه زدن و ایجاد احتراق و روشن شدن ماشین، شمع ها هستند. اما در صورتی که هر کدام از این دو قطعه به دلیل کارکرد شدید و فسرده شدن به درستی کار نکنند، موتور خودرو نیز از حالت تنظیم بودن خارج می شود. عوامل مختلفی مانند کثیف شدن وایرها و شمع ها و خوردگی باعث خراب شدن این قطعات و در نتیجه کاهش شتاب خودرو می شود. 

 

  • وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز

 

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد که هوای ورودی به موتور خودرو اهمیت زیادی دارد؛ هوای خروجی از آن نیز نقش مهمی در کاهش تاب خودرو دارد. در صورتی که به هر دلیلی در مسیر خروجی خودرو یا همان اگزوز دچار مشکل شود، شتاب ماشین کم می شود. برای جلوگیری از چنین مشکلی یا در صورتی که به چنین موردی شک دارید، اگزوز و کاتالیست آن را از نظر کثیفی بررسی کنید. علاوه بر این، شکستن اگزوز، زنگ زدن، و وجود سایر مواد اضافی در مخزن یا لوله اگزوز نیز باعث کاهش شتاب خودرو می شود.

 

  • وجود خرابی در استپر خودرو

 

یکی از قطعات مهم دیگر در خودرو، استپر آن است. این قطعه وظیفه تنظیم کردن هوای مصرفی سیلندرها را بر عهده دارد. بنابراین در صورتی که این قطعه خراب شود، هوای مورد نیاز سیلندرها تامین نمی شود. به دنبال آن عمل احتراق به درستی انجام نشده و شتاب گیری ماشین دچار مشکل و اختلال می شود. 

 

  • استفاده از روغن موتور بی کیفیت و نا مناسب

 

 

وظیفه و دلیل اصلی استفاده از روغن موتور، خنک کردن قطعات موتور و روان کردن حرکت آن ها است. اگر از روغن موتور مناسب و با کیفیت برای موتور استفاده نکنید، قبل از انجام عمل احتراق، شمع های خودرو جرقه زنی می  کنند. سپس گرمای زیاد در سلیندرها باعث ایجاد احتراق شده و و کارکرد مناسب خودرو دچار اختلال و کاهش عملکرد مطلوب می شود.

 

  • فرسوده شدن رینگ و پیستون 

 

با فرسوده شدن رینگ و پیستون، محفظه احتراق خودرو کثیف می شود. سپس عمل احتراق که دلیل اصلی افزایش شتاب خودرو  و افزایش سرعت است، با مشکل مواجه می شود. در صورتی که هر کدام از عوامل بالا را چک کرده اید، و سالم بود؛ اما هنوز شتاب خودرو مناسب نیست، رینگ و پیستون خودرو را چک کنید. 

 

  • خراب بودن پمپ بنزین

 

در صورتی که پمپ بنزین خراب یا فرسوده شده، عمل سوخت رسانی به خودرو با مشکل مواجه می شود. این اتفاق موجب می شود که سیلندر زمانی که به سوخت بیشتری برای افزایش شتاب نیاز دارد، سوخت لازم تامین نشود. بنابراین خودرو میزان شتاب لازم و کافی را نداشته باشد.

 

  • ایجاد اختلال در عملکرد انژکتور

 

انژکتور نیز مانند هر قطعه دیگری ممکن است که با گذشت زمان فرسوده شده و سپس عملکرد مناسب اولیه را نداشته باشد. در نتیجه سبب می شود که میزان سوخت لازم و کافی وارد محفظه احتراق نشود. سپس توازن بین سوخت و هوای خودرو بر هم می خورد. این اتفاق در نتیجه سبب می شود که قدرت انفجار کاهش یافته و میزان شتاب خودرو کاهش می یابد. 

 

  • شل شدن سیم گاز

 

سیم گاز یک قطعه مکانیکی مهم در خودرو است که با گذشت زمان ممکن است شل شود. شل شدن این سیم باعث می شود که دریچه هوا در سیلندرها بسته نشده و تناسب سوخت و ساز دچار اختلال شود. این اتفاق نیز باعث کاهش قدرت انفجار درون سیلندر و عدم شتاب گیری خودرو می شود.

 

  • استفاده از لاستیک های بی کیفیت و نا مناسب

 

برخی از رانندگان برای افزایش زیبایی خودرو از لاستیک های خیلی پهن استفاده می کنند که غیر استاندارد است. این کار نیز سبب می شود که به قیمت کاهش شتاب خودرو تمام شود. 

 

  • خراب شدن ECU

 

ECU یکی از قطعات اصلی و مهم برای فرمان دهی اصلی در خودرو، وظیفه هدایت کردن سنسورهای مختلف را دارد. در صورتی که نقص فنی در ECU رخ دهد، باعث کاهش شتاب خودرو می شود. 

 

دلیل کاهش شتاب خودرو در مسیرهای سر بالایی

 

یکی از مشکلات رایج دیگری که در بسیاری از موارد و هنگام طی کردن مسیرهای سر بالا رخ می دهد، کاهش شتاب خودرو است. این مشکل نیز در سر بالایی ها ممکن است به دلیل زیر رخ دهد:

  1. ایراد فنی در سنسور اکسیژن
  2. خراب یا ضعیف شدن عملکرد صافی بنزین
  3. کثیف شدن انژکتور خودرو
  4. خراب بودن دیسک و صفحه
  5. عدم تعویض روغن موتور در زمان معین
  6. وجود یا مشاهده خطا در ECU

 

روش های آسان برای افزایش شتاب خودرو

 

کاهش شتاب خودرو پس از چندین سال استفاده متوالی و حتی به ویژه به صورت غیر صحیح، تاثیر زیادی در کاهش شتاب خودرو دارد. اما با رعایت و انجام روش هایی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم، می تواند میزان شتاب خودرو را افزایش دهید:

 

  • تقویت کردن ECU

 

برخی از کارخانه های سازنده خودرو، ECU را به گونه ای تنظیم می کنند که علاوه بر استفاده از حداکثر مصرف سوخت، کم ترین میزان آلایندگی را ایجاد کند. اما در صورتی که ECU را ریمپ کرده و تغییر دهید، شاهد افزایش شتاب گیری خودرو و بهترین عملکرد آن خواهید بود. برای تقویت کردن ECU باید صرفا به تعمیر کاران ماهر و با تجربه مراجعه کنید. 

 

  • تعویض چرخ دنده

 

امروزه خودروها از چرخ دنده های مختلف کوتاه و بلند استفاده می کنند. تفاوت اصلی این چرخ دنده ها در عملکرد و شتاب خودرو نیز تاثیر گذار است. خودروهایی که دارای چرخ دنده های بزرگ هستند، سرعت و شتاب آن ها نیز بیشتر است. همچنین خودروهای دارای چرخ دنده کوچک، میزان سرعت و شتاب آن ها کاهش می یابد. بنابراین با تعویض چرخ دنده ها می توانید شاهد افزایش شتاب خودرو باشید.

 

  • افزایش آج و اصطکاک لاستیک ها

 

هر چه میزان اصطکاک لاستیک با زمین بیشتر باشد، شتاب گیری آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل استفاده از لاستیک هایی که آج ضخیم تر و میزان اصطکاک بیشتری با زمین دارند، سرعت و شتاب آن ها بیشتر است. بنابراین در صورتی که شتاب ماشین کاهش یافته از طریق تعویض لاستیک ها و افزایش آج می تواند این شتاب را افزایش داد. 

 

  • کاهش وزن خودرو

بدیهی است که هر چه وزن ماشین یا یک جسم کم تر باشد، با شتاب بیشتری می توان آن را حرکت داد. برای مثال می توانید  تعداد افراد سرنشین یا میزان بار در خودرو را کاهش دهید. همچنین می توانید از یک متخصص برای کاهش وزن و تعویض نوع قطعات متناسب با نوع خودرو کمک بگیرید.

 

 

  • تعویض ترمزهای فابریک خودرو

 

اگر شتاب خودرو کاهش یافته، می توانید از ترمزهای روتور دوتایی به جای ترمزهای فابریک و اصلی ماشین استفاده کنید. 

 

سخن پایانی

 

یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو قبل از اجاره خودرو با آن روبرو هستند، کم بودن میزان شتاب ماشین است. در این مقاله به معرفی مهم ترین دلایل و عواملی که باعث کاهش شتاب خودرو می شود، پرداخته شد. با مطالعه این مقاله با این عوامل آشنا شده و می توانید اقدامات لازم را اجرا کنید. بسیاری از راه کارهای ذکر شده در این مقاله تخصصی است و صرفا لازم است از مکانیک و افراد فعال و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا

هر محله،

یک ایستگاه

برای اجاره خودرو با بفرمان، هر محله ی شهر، یک ایستگاه بفرمان است؛ به این صورت که با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت بفرمان، می‌توانید براساس شهر، خودروهای موجود را مشاهده نمایید، قیمت و شرایط آن ها را با هم مقایسه کرده، و روی نزدیک ترین خودروی مورد نظر خود رزرو ثبت کنید. بفرمان با اجاره خودروهای اکونومی دارای بیمه نامه معتبر، بازرسی فنی اولیه خودروها و نظارت پیوسته بر آنها، ریسک بروز مشکلات احتمالی را برای صاحبان خودرو و اجاره کنندگان کاهش می دهد تا در طول سفر یا انجام کارهای دیگر، نگرانی بابت خرابی یا ایرادات فنی نداشته باشند.

با سایت و اپلیکیشن اجاره خودرو «بفرمان»، خودروهای متنوع در شهرهای مختلف در خدمت شما خواهند بود.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره کننده خودرو

رو ماشینت کار نکن

بزار ماشینت برات کار کنه

سامانه اجاره خودروی بفرمان با شعار ” هر محله یک ایستگاه“، امکان اجاره دادن خودرو توسط مالک و اجاره کردن آن توسط سایر مردم را فراهم کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن، هرمکانی که هستید می توانید خودروی خود را اجاره بدهید و همین طور می‌توانید خودرو دلخواه خودرا اجاره کنید.

هر رزرو پس از بررسی توسط بفرمان به شما ارجاع می شود و پس از تایید شما، کسب درآمد شروع خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره دهنده خودرو