بفرمان

نکات مهم برای کاهش مصرف سوخت خودرو

فهرست

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از چالش ها و دغدغه های مهمی که زمان خرید خودرو با آن روبرو هستیم، توجه و اطلاع از میزان مصرف سوخت آن است. این موضوع زمانی که قصد طی کردن مسافت های زیاد و طولانی را داشته باشیم، اهمیت بیشتری پیدا می کند. اولین و یکی از مهم ترین نکات و روش هایی که در چنین مواردی به ذهن افراد خطور می کند، خرید یک خودروی کم مصرف است. اما در این مورد باید گفت این تنها راه نیست. در واقع نیازی نیست که زمان و هزینه زیادی را صرف پیدا کردن و خرید یک خودروی جدید و کم مصرف بدهید. بلکه نکات و روش های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت خودرو وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

 

اهمیت کاهش مصرف سوخت خودرو

 

هرچه یک خودرو انرژی بیشتری تولید کند، راندمان سوخت آن نیز افزایش می یابد. منظور از راندمان سوخت خودرو (fuel-efficiency) میزان توانایی آن برای تبدیل کردن سوخت به انرژی است. اما توجه داشته باشید که راندمان سوخت یک ارتباط عکس با میزان سوخت خودرو دارد. به همین دلیل می توان گفت خودروهایی که راندمان سوخت آن ها بالا است، میزان مصرف سوخت کم تری دارند.

 

مزایای کاهش مصرف سوخت خودرو

 

شاید در نگاه اول تصور کنید هدف از کاهش مصرف سوخت خودرو، صرفا کاهش هزینه پرداخت برای بنزین است. در صورتی که این ویژگی صرفا به این مورد محدود نمی شود. در واقع کاهش مصرف سوخت مزایای دیگری دارد که به شرح زیر است:

 

  • افزایش انرژی پایدار: همان طور که می دانید انرژی پایدار در سراسر دنیا رو به اتمام است. به گونه ای که احتمالا با محدود شدن منابع انرژی، چیزی برای نسل آینده باقی نمی ماند. بنابراین یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان انرژی پایدار را افزایش داد، کاهش مصرف سوخت خودرو است.

 

  • کاهش آلودگی هوا (کاهش انتشار کربن): همان طور که می دانید یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا، استفاده بیش از حد از خودروهای فرسوده و خودروهایی است که مصرف سوخت بالایی دارند. به همین جهت با استفاده از خودروهایی که مصرف سوخت کم تری دارند، می توان تا حد قابل توجهی از آلودگی هوا و آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری کرد.

چرا مصرف سوخت بیش از حد است و بوی زیادی از اگزوز می آید؟ | مجله خودرو کارستان

 

  • کاهش هزینه ها: با توجه به این که قیمت بنزین افزایش چشمگیری داشته، با کاهش مصرف سوخت می توان هزینه های جانبی ناشی از این موضوع را کاهش داد.

 

  • کاهش آسیب رسیدن به خودرو: کاهش مصرف سوخت ماشین، تاثیر زیادی در افزایش کارایی موتور آن دارد. با افزایش مصرف سوخت، طی مدت زمان میزان کارایی آن کاهش یافته و به مرور فرسوده می شود.

نکات مهم برای کاهش مصرف سوخت ماشین

 

خطرات رانندگی با سرعت بالاتر از حد مجاز

 

با رعایت و توجه به نکاتی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم، می توانید تا حد زیادی میزان مصرف خودرو را کاهش دهید. علاوه بر این، رعایت این نکات مهم تاثیرات مثبت زیادی برای افزایش کارایی و طول عمر خودرو دارد. این موضوع برای خودروهای اجاره ای که قصد سفر کردن یا اجاره خودرو ماهانه را دارید، از اهمیت زیادی برخوردار است. از جمله مهم ترین نکات برای کاهش مصرف سوخت ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • ماشین درجا کار نکند

یکی از مهم ترین نکات تاثیر گذار در افزایش مصرف سوخت ماشین این است که به صورت درجا و بدون حرکت کند. زمانی که در ترافیک هستید، یا منتظر سایر افراد هستید که سوار شوند، میزان مصرف سوخت ماشین افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود که از مسیرهای خلوت رفت و آمد کنید تا مجبور نباشید ماشین را در حالت درجا نگه دارید. اگر ماشین بیشتر از ۱ الی ۲ دقیقه درجا و ثابت بود، موتور آن را خاموش کنید. اما توجه داشته باشید این کار را زمانی انجام دهید که ماشین در حالت ایمن باشد.

 

  • درپوش باک بنزین را چک کنید

یکی از دلایل مهمی که پس از طی کردن یک مسافت ممکن است با آن روبرو باشید، مشکلی است که در درپوش باک بنزین وجود دارد. در صورتی که این درپوش به صورت صحیح و محکم نسبته شده باشد، باعث تبخیر شدن بنزین و کاهش ان در باک می شود. بنابراین چک کنید که این درپوش محکم بسته شده باشد.

 

  • ماشین را سبک کنید

در صورتی که وسایل اضافه و سنگین در ماشین یا روی باربند آن باشد، باعث افزایش سوخت ماشین می شود. صندوق عقب، باربند، و حتی صندلی های عقب را چک کنید تا وسایل اضافی و غیر ضروری در ماشین نباشد. با این کار تا حد زیادی مصرف بنزین کاهش می یابد.

 

  • با سرعت مجاز رانندگی کنید

هر چند سرعت مطلوب برای هر خودرو متفاوت است، همواره سعی کنید با حداکثر سرعت مجاز یا نزدیک به آن رانندگی کنید. برای مثال در بزرگراه ها با سرعت مجاز  و بالا رانندگی کنید نه در شهر و در همه مکان های خلوت.

 

  • فیلتر هوا را تمیز کنید

فیلتر هوا چیست؟ | تمیز یا تعویض نکردن فیلتر هوای خودرو چه عواقبی دارد؟

در صورتی که فیلترهای هوای ماشین کثیف باشد، تاثیر بسزایی در افزایش مصرف بیش از حد سوخت خودرو دارد. به همین دلیل توصیه می شود به صورت دوره ای فیلترهای هوای ماشین را تعویض کرده تا سالم باقی بماند. این کار تاثیر زیادی در عملکرد و کارایی بهتر موتور خودرو دارد. بنابراین در نهایت تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت خودرو و کاهش هزینه دارد.

 

  • استفاده از روغن موتور مناسب

توجه به میزان غلظت روغن موتور یکی از مهم ترین موارد تاثیر گذار در کاهش مصرف خودرو محسوب می شود. بنابراین لازم است که طبق استانداردهای هر خودرو از یک روغن موتور با غلظت مناسب استفاده کنید. علاوه بر این، در زمان مشخص روغن موتور را تعویض کنید. همچنین در فصل تابستان از روغن موتور غلیظ تر و در فصل زمستان از روغن موتور رقیق استفاده نمایید.

 

  • پنجره های ماشین را ببندید

زمانی که پنجره های ماشین باز باشد، زمان رانندگی کردن باعث افزایش مقاومت آن در برابر باد می شود. اگر با سرعت کم تر از  ۶۰ کیلومتر رانندگی می کنید، می توانید پنجره های ماشین را باز کنید. اما در صورتی که سرعت از این حد بیشتر باشد، باید پنجره های ماشین را ببندید. این کار باعث حفظ کشش ماشین و کاهش مصرف سوخت آن می شود.

 

  • باد لاستیک های ماشین را کنترل کنید

همواره چک کنید که لاستیک های ماشین سطح فشار مناسبی داشته باشند. در صورتی که لاستیک های خودرو باد مناسب و قابل قبولی نداشته باشند، باعث افزایش ۵۰ درصدی مصرف سوخت خودرو می شود.

 

  • زمان توقف پای خود را از روی ترمز بردارید

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده، اگر زمان توقف خودرو پای خود را روی ترمز نگه دارید، حدد ۳۵ درصد میزان مصرف سوخت افزایش می یابد. علاوه بر این، این کار باعث کاهش طول عمر لنت ترمز خودرو می شود. بنابراین در مواقع غیر ضروری از ترمز کردن بی جا پرهیز کنید.

 

  • فرمان خودرو را تنظیم کنید

 

لرزش فرمان | کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد ؟ - گواهیران

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده تنظیم نبودن فرمان به صورت مستقیم تا حدود ۱۰ درصد باعث افزایش مصرف سوخت ماشین می شود. علاوه بر این، تنظیم نبودن فرمان خودرو باعث افزایش روند سایش عاج لاستیک ها و کاهش طول عمر لاستیک ها می شود.

 

روش های بهینه کار کردن خودرو

 

علاوه بر روش ها و نکات ذکر شده در مورد کاهش میزان مصرف سوخت خودرو، برای بهینه کار  کردن ماشین لازم است که قطعات زیر را چک  کرده و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. مهم ترین قطعات موثر در بهینه بودن خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور اکسیژن
  • فیلتر هوا
  • شمع های خودرو
  • سیستم تزریق سوخت
  • لاستیک ها

بیشتر بخوانید: چرا شتاب خودرو کاهش می یابد؟

سخن پایانی

 

یکی از مهم ترین موارد و چالش هایی که رانندگان خودرو با آن روبرو هستند، رعایت نکات و اجرای روش های مطمئن برای کاهش مصرف سوخت خودرو است. در این مقاله به طور کامل به معرفی روش های مهم و کاربردی برای کاهش مصرف سوخت ماشین پرداخته شد.

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا

هر محله،

یک ایستگاه

برای اجاره خودرو با بفرمان، هر محله ی شهر، یک ایستگاه بفرمان است؛ به این صورت که با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت بفرمان، می‌توانید براساس شهر، خودروهای موجود را مشاهده نمایید، قیمت و شرایط آن ها را با هم مقایسه کرده، و روی نزدیک ترین خودروی مورد نظر خود رزرو ثبت کنید. بفرمان با اجاره خودروهای اکونومی دارای بیمه نامه معتبر، بازرسی فنی اولیه خودروها و نظارت پیوسته بر آنها، ریسک بروز مشکلات احتمالی را برای صاحبان خودرو و اجاره کنندگان کاهش می دهد تا در طول سفر یا انجام کارهای دیگر، نگرانی بابت خرابی یا ایرادات فنی نداشته باشند.

با سایت و اپلیکیشن اجاره خودرو «بفرمان»، خودروهای متنوع در شهرهای مختلف در خدمت شما خواهند بود.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره کننده خودرو

رو ماشینت کار نکن

بزار ماشینت برات کار کنه

سامانه اجاره خودروی بفرمان با شعار ” هر محله یک ایستگاه“، امکان اجاره دادن خودرو توسط مالک و اجاره کردن آن توسط سایر مردم را فراهم کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن، هرمکانی که هستید می توانید خودروی خود را اجاره بدهید و همین طور می‌توانید خودرو دلخواه خودرا اجاره کنید.

هر رزرو پس از بررسی توسط بفرمان به شما ارجاع می شود و پس از تایید شما، کسب درآمد شروع خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره دهنده خودرو