بفرمان

اگر ترمز ماشین نگرفت چگونه ماشین را کنترل کنیم؟

فهرست

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

 

نگرفتن ترمز خودرو یا به اصطلاح ترمز بریدن یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است در هنگام رانندگی رخ دهد. به ویژه اگر با سرعت بالا در حال رانندگی باشید و نیاز به ترمز گرفتن باشد. اما اگر سیستم ترمز خودرو عمل نکند، ممکن است عواقب جبران ناپذیری در انتظار شما باشد. زیرا در زمان بریدن ترمز انجام کوچک ترین اقدام اشتباهی از جانب راننده موجب تصادف یا چپ کردن خودرو می شود. با توجه به این که نگرفتن ترمز خودرو یکی از پیشامدهای غیر قابل پیش بینی در رانندگی است؛ بنابراین هر کسی باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشد تا در صورت بروز ناگهانی چنین اتفاقی بتواند از رخ دادن یک اتفاق خطرناک جلوگیری نماید. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات ضروری که در زمان بریدن ترمز باید رعایت کنید آشنا نماییم.

نکات مهم در هنگام بریدن ترمز

تسلط بر اعصاب خود

در هنگام بریدن ترمز مهم ترین اصل، حفظ خونسردی و پرهیز از هر گونه حرکت اضافی است. داشتن استرس سبب گرفتن تصمیمات اشتباه شده و کنترل ماشین از دست شما خارج شده و وضعیت را بسیار بد و خطرناک می کند.

تمرکز کامل بر جاده

در زمان نگرفتن ترمز نگاه خود را از جاده و موانع روبرو و ترافیک و … بر ندارید و با تمام تمرکز خود اطراف خودرو و موانع پیش رو و رفت و آمد عابرین و خودرو ها را مد نظر قرار دهید. 

هشدار دادن به رانندگان دیگر

در هنگام رخ دادن چنین شرایطی باید حتما رانندگان دیگر و عابرین پیاده و …  را از بروز این حادثه برای ماشین خودتان مطلع نمایید. بنابراین باید با روشن کردن چراغ های خطر و بوق زدن و علامت دست و پایین کشیدن شیشه ها و فریاد زدن به آنها اطلاع دهید که گرفتار این مشکل شده اید تا با باز کردن مسیر هم باعث جلوگیری از تصادف شوند؛ هم راه و فرصت را برای انجام تصمیمات بعدی برای شما باز بگذارند. نکته دیگر این است که پایین کشیدن شیشه ها و ورود هوا و باد به داخل خودرو هم به عنوان یک عامل کاهش دهنده سرعت در این مواقع موثر است.

رها کردن پدال گاز

پای خود را به طور کامل از روی پدال گاز بردارید و آن را رها کنید. اگر خودرو مجهز به سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو در بزرگراه ها و و مسیر های طولانی و باز است از خاموش بودن کلید مخصوص آن مطمئن شوید.

رها کردن ترمز ماشین

فشار دادن پدال ترمز به طور مداوم

برای چند ثانیه و حتی بیشتر به صورت مداوم پدال ترمز را فشار دهید، این کار را با فشار زیاد هم انجام دهید تا بتوانید از این طریق خودرو را متوقف نمایید. حتی در صورت ABS  بودن سیستم ترمز هم این کار را با فشار زیاد انجام دهید. چرا که برای فعال شدن ترمز ABS  باید پدال ترمز را با نیروی زیاد فشار دهید. 

بررسی عملکرد پدال ترمز 

در صورت نرم بودن پدال ترمز و پایین رفتن آن با کوچک ترین فشار احتمالا سطح روغن ترمز خیلی کمتر از میزان استاندارد شده یا خاصیت خود را از دست داده است. در چنین شرایطی برای عملکرد دوباره و صحیح پدال ترمز، با اعمال فشار با میزان و حالت های متفاوت بر روی پدال ترمز آن قدر این کار را انجام دهید تا  بالاخره ترمز عمل کند.

اما در صورتی که پدال ترمز بسیار سفت است و با فشار زیاد هم تکان نمی خورد، حتما پشت آن را چک کنید تا جسمی در پشت آن نباشد. در برخی موارد مشاهده می شود که بطری آب کوچک یا جعبه عینک در پشت پدال ترمز گیر کرده یا حتی کفی خودرو لوله شده و مانع پایین رفتن پدال ترمز شده است.

کم کردن دنده ماشین

مرحله بعدی برای متوقف نمودن خودرو ترمز بریده این است که سعی کنیم با شیفت دادن دنده به دنده های پایین تر از سرعت خورو بکاهیم.  اگر خودرو از نوع دنده اتوماتیک است، ابتدا آن را در حالت دستی قرار دهید. سپس دنده را ۱ یا ۲ بکنید. اگر خودرو از نوع دنده دستی است، ابتدا دنده را سه  و پس از طی کمی مسافت و کم کردن سرعت ماشین، دنده را ۲ و سپس ۱ کنید. نکته مهم این است که به هیچ عنوان دنده را به طور ناگهانی ۲ یا یک نکنید. چون ممکن است هم باعث از کنترل خارج شدن اتومبیل شود و هم به موتور و گیربکس خودرو آسیب وارد نماید.

بهره گیری از اصطکاک جاده

با بهره گیری از اصطکاک جاده نیز می توانید در مواقع ترمز بریدن سرعت خودرو را کاهش دهید. برای این منظور در صورت خلوت بودن جاده می توان با حرکات زیگزاگی و مار پیچ و با استفاده از پستی و بلندی های مسیر و دست انداز ها تا حد ممکن سرعت خودرو را کاهش داد. البته برای چرخاندن فرمان به سمت چپ و راست هم باید مراقب پیرامون ماشین باشید تا خودروی دیگری در کنار شما نباشد و هم این که این کار با احتیاط زیاد باید صورت بگیرد. چون انجام این کار در سرعت بالا ممکن است باعث چپ کردن و واژگونی خودرو شود.

کشیدن ترمز دستی

در موقع ترمز بریدن کشیدن ترمز دستی یکی از موارد مثمر ثمر است. البته این کار باید با رعایت احتیاط انجام شود و به یک باره ترمز دستی را تا انتها نکشید. بلکه به آرامی و کم کم ترمز دستی را بکشید تا با انجام این کار سرعت خودرو را کاهش دهید. نکته مهم این است که در صورت به یکباره کشیدن ترمز دستی چرخ های عقب خودرو قفل شده و همین مساله باعث از کنترل خارج شدن آن و دور خود چرخیدن ماشین می شود. اگر با کشیدن ترمز دستی، این حس به شما منتقل شد که چرخ های عقب قفل شده است و صدای جیغ می دهد؛ ترمز دستی را فقط کمی رها کنید تا چرخ ها امکان حرکت داشته باشند. سپس با نگه داشتن ترمز دستی در همان نقطه ضمن کاهش سرعت، تسلط بیشتری بر خودرو داشته باشید.

استفاده از موانع محیطی

در صورتی که با انجام موارد فوق باز هم خودرو متوقف نشد، راهکار دیگر استفاده از موانع محیطی و طبیعی موجود در جاده و اطراف مسیر است. استفاده از پستی و بلندی ها و دست اندازها و سرعت گیر ها و گارد ریل و بلوک های سیمانی کنار جاده در چنین مواقعی می تواند کمک موثری به توقف خودرو بکند. البته در برخورد با گارد ریل و بلوک سیمانی باید تا جایی که امکان دارد از برخورد بدنه و از روبرو خودرو با این موانع باید پرهیز کرد و سعی کرد لاستیک خودرو را با آن ها در گیر کنید تا با ایجاد اصطکاک زیاد سرعت خودرو کاهش یافته و ماشین متوقف شود. راه کار دیگر کشیدن ماشین به جاده های خاکی کنار جاده و یافتن درختچه های با ارتفاع کم است تا با برخورد با آن ها ضمن متوقف نمودن خودرو، کم ترین آسیب به خود و خودرو وارد شود.

آخرین راهکار، برخورد با پشت اتومبیل های دیگر

اگر هیچ یک از راهکارهای ارائه شده موثر نشد، تنها راهکار باقی مانده یافتن خودرویی با استحکام بالا و با سرعت برابر با سرعت ماشین خودتان است. پس از چند بار بوق زدن و علامت دادن و مطلع نمودن راننده ماشین دیگر از بروز خطر ضربه ای را به طور مستقیم به عقب ماشین روبرویی وارد کنید تا به این طریق خودرو شما متوقف شود. هرگز از گوشه  و کنار خودرو برای ضربه زدن استفاده نکنید چرا که باعث انحراف هر دو خودرو می گردد.

نکات هشداری

    • همیشه جایی برای نگهداری لیوان، کیف عینک، بطری آب و … در ماشین در نظر بگیرید تا با افتادن آن ها در زیر پا و پشت پدال ها با خطر مواجه نشوید.
    • خیس بودن لنت ترمز باعث کاهش  قدرت ترمز گیری می شود. بنابراین در روزهای بارانی تا جایی که ممکن است کمتر از ترمز استفاده کنید و پس از عبور از مکان های خیس، برای خشک کرذن لنت ها چند بار کمی پدال ترمز را فشار دهید و رها کنید تا لنت ها زودتر خشک شود.
    • به هیچ عنوان در زمان رانندگی و گرفتن ترمز ، ماشین خود را خاموش نکنید. زیرا با توجه به وابسته بودن  سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور، خاموش کردن خودرو، سبب افزایش سه برابری قدرت پمپینگ ترمز توسط سیستم هیدرولیک می شود. لذا در شرایط خطر با قرار دادن سوئیچ در حالت دوم، مانع قفل شدن سیستم تعلیق خودرو گردید.
  • پس از این که موفق به متوقف کردن خودرو شدید تا برطرف کردن کامل مشکل و اطمینان از عملکرد صحیح همه قطعات ماشین، به هیچ عنوان دوباره شروع به حرکت نکنید.

جمع بندی

همیشه باید توجه داشته باشیم که بهترین کار برای جلوگیری از بروز هر گونه خطری مراقبت و پیشگیری است. با بازدید به موقع و دوره ای قطعات داخلی خودرو و بررسی آن ها توسط تعمیرکار می توان از رخ دادن هر اتفاق خطرناکی پیشگیری کرد. با بررسی به موقع سیستم کنترل و تعویض لنت های ترمز و چک کردن مداوم میزان روغن ترمز در زمان مناسب و همچنین رعایت احتیاط در هنگام رانندگی می توان از وقوع بسیاری از تصادفات جاده ای جلوگیری کرد.

 

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا

هر محله،

یک ایستگاه

برای اجاره خودرو با بفرمان، هر محله ی شهر، یک ایستگاه بفرمان است؛ به این صورت که با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت بفرمان، می‌توانید براساس شهر، خودروهای موجود را مشاهده نمایید، قیمت و شرایط آن ها را با هم مقایسه کرده، و روی نزدیک ترین خودروی مورد نظر خود رزرو ثبت کنید. بفرمان با اجاره خودروهای اکونومی دارای بیمه نامه معتبر، بازرسی فنی اولیه خودروها و نظارت پیوسته بر آنها، ریسک بروز مشکلات احتمالی را برای صاحبان خودرو و اجاره کنندگان کاهش می دهد تا در طول سفر یا انجام کارهای دیگر، نگرانی بابت خرابی یا ایرادات فنی نداشته باشند.

با سایت و اپلیکیشن اجاره خودرو «بفرمان»، خودروهای متنوع در شهرهای مختلف در خدمت شما خواهند بود.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره کننده خودرو

رو ماشینت کار نکن

بزار ماشینت برات کار کنه

سامانه اجاره خودروی بفرمان با شعار ” هر محله یک ایستگاه“، امکان اجاره دادن خودرو توسط مالک و اجاره کردن آن توسط سایر مردم را فراهم کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن، هرمکانی که هستید می توانید خودروی خود را اجاره بدهید و همین طور می‌توانید خودرو دلخواه خودرا اجاره کنید.

هر رزرو پس از بررسی توسط بفرمان به شما ارجاع می شود و پس از تایید شما، کسب درآمد شروع خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره دهنده خودرو