بفرمان

چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟

عمر باتری ماشین

فهرست

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

باتری خودرو یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که دارای طول عمر ۳ الی ۵ سال است. اما در صورت مراقبت و نگهداری صحیح می توان عمر آن را تا مدت بیشتری نیز افزایش داد. طول عمر یک باتری به عواملی مانند کارخانه سازنده باتری، کیفیت باتری، ظرفیت باتری، مدل و نوع خودرو و چگونگی استفاده از خودرو بستگی دارد. افرادی که به صورت مداوم از خودروی خود استفاده می کنند، باید بدانند که خودروی آن ها معمولا زودتر نیاز به تعویض باتری پیدا می کند. عمر مفید باتری های تولید داخل کشورمان معمولا سه سال است که با استفاده صحیح از خودرو می توان حداقل تا به پایان رسیدن عمر مفید باتری از آن بهره گرفت.

استفاده و نگهداری درست از باتری ماشین

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل خرابی باتری های ماشین، قرار گرفتن خودرو در معرض گرمای بسیار بالا برای مدت نسبتا طولانی است. زیرا الکترولیت باتری در معرض هوای بسیار گرم و دمای بسیار بالا تبخیر شده و همین مساله  سبب کاهش یافتن  سطح موثر الکترولیت می گردد. به دنبال آن باعث سولفاته شدن باتری خودرو و در نتیجه کاهش عمر مفید باتری و خرابی آن می گردد. بنابراین در فصول گرم حتما باید سطح مایع الکترولیت باتری چک شود و قبل از تبخیر و پایین رفتن سطح مایع باتری، آن را پر کنید.

نکته دیگر این است که  دمای بسیار پایین نیز باعث خرابی باتری خودرو می شود. در صورتی که باتری خودرو چند سال کار کرده باشد و حتی ظرفیت آن با گذشت زمان کاهش هم نیافته باشد، دمای صفر یا زیر صفر درجه می‌ تواند ظرفیت باتری را تا حدی کاهش دهد که نتواند شدت جریان مورد نیاز برای استارت موتور را تامین نماید. این اتفاق باعث آسیب رسیدن به باتری و خرابی آن می گردد.

در زمستان و هوای سرد  میزان شارژ باتری باید کامل باشد، چرا که یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه در اثر سرما کم کم خراب می ‌گردد. این در حالی است که  یک باتری دارای شارژ کامل تا دمای حدود منفی ۶۰ درجه سانتی ‌گراد نیز می تواند از گزند و آسیب هوای سرد در امان بماند. بنابراین در مورد باتری های اسیدی حتما باید  قبل از فرارسیدن زمستان آزمایش ظرفیت باتری صورت پذیرد. همچنین سطح مایع الکترولیت باتری را چک کرده و اتصالات باتری را از لحاظ عدم وجود علائم خوردگی مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل خراب شدن و کاهش عمر باتری

استفاده غیر صحیح از خودرو و عدم توجه به باتری و شارژ و دشارژ نمودن مداوم و استفاده بیش از حد از آن  از بارزترین عوامل کاهش عمر مفید باتری است. دلایل مختلفی برای کاهش عمر باتری و خراب شدن آن وجود دارد که در زیر به مهم ترین و رایج ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • از مهم ترین عوامل خرابی باتری یخ زدگی باتری در ماه های سرد سال است.
  • عملکرد بد دینام خودرو و شل بودن تسمه دینام از دیگر عوامل اصلی خرابی باتری است.
  • روشن ماندن چراغ های داخل و خارج خودرو و در اصطلاح باز بودن کلید خودرو به مدت طولانی در حالی که موتور خودرو خاموش است؛ یکی دیگر از دلایل رایج خراب شدن باتری است.
  • گرمای زیاد باعث پایین آمدن میزان الکترولیت باتری و در نتیجه خرابی آن می شود.
  • قرار نگرفتن درست باتری در محفظه خود و لق خوردن زیاد از حد آن از جمله موارد عنوان شده برای کاهش عمر باتری و خرابی آن است.
  • آلوده بودن آبی که درون باتری ریخته می شود را نیز می توان از عوامل خراب شدن باتری عنوان کرد.
  • از دیگر عوامل خرابی باتری سولفات زدن باتری و جمع و انباشته شدن آن ها بر روی هم است که در صورت عدم رسیدگی به مرور باعث تضعیف باتری و خرابی آن می شود.
  • استفاده هم زمان و طولانی مدت از وسایل برقی مانند کولر و ضبط و لامپ های ماشین هم باعث تضعیف و خرابی باتری خودرو می شود.

 

نشانه های فرارسیدن زمان تعویض باتری

شما با توجه به بروز بعضی از نشانه ها متوجه خواهید شد که چه زمانی عمر باتری ماشین به اتمام رسیده و نیاز به تعویض آن وجود دارد که این نشانه ها عبارتند از:

هنگام روشن بودن خودرو، دنده ماشین را در حالت خلاص قرار دهید و پدال گاز را فشار دهید. اگر با تغییر نسبتا زیاد نور خودرو مواجه شدید باید در فکر خرید یک باتری جدید باشید. هنگامی که قصد روشن نمودن ماشین خود را دارید اگر متوجه کم نور بودن لامپ ها و چراغ های درون خودرو شدید باید بدانید که عمر مفید خودرو شما به سر آمده است.

اگر هنگام استارت زدن با  سر و صدا و ضربه هایی در داخل کاپوت خودرو  مواجه گشتید، این دلیلی بر خراب بودن باتری خودرو است.

راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو

در افزایش طول عمر باتری خودرو مجموعه ای از عوامل دخیل هستند. علاوه بربرند تولید کننده و کیفیت ساخت و میزان عمر مفید بیان شده برای باتری توسط کارخانه سازنده موارد دیگری نیز هست؛ که با رعایت آن ها می توان عمر باتری را افزایش داد یا حداقل تا زمان به سر آمدن عمر مفید باتری از آن استفاده نمود. از مهم ترین مواردی که با رعایت آن ها می توانیم مدت زمان بیشتری از باتری خودرو خود بهره ببریم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تمیز کردن باتری خودرو

یکی از موارد مهم برای افزایش عمر باتری خودرو تمیز نمودن سطح آن از وجود هر گونه چربی و خاک است. باتری خودرو را باید  چند وقت یک بار ابتدا با استفاده از یک مسواک غیر فلزی سطح آن را تمیز کنید. سپس با بهره گیری از یک پارچه نم دار آغشته به  محلول آمونیاک ۱۰ درصد آن را تمیز نمایید. 

  • خنک نگه داشتن باتری در ماه های گرم سال

گرما تاثیر بسیار بد و مخربی بر باتری ماشین می گذارد و باعث خرابی زودتر از موعد آن می شود. لذا در ماه های گرم سال باید ماشین را در  زیر سایه درختان پارک کرد. همچنین باید حتما از چادر ماشین بر روی خودرو استفاده کرد تا زیر نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی نباشد.

  • چک کردن مداوم میزان آب باتری خودرو

با توجه به این که کاهش میزان آب باتری سبب اختلال در عملکرد صحیح باتری و در نهایت خرابی آن می گردد؛ لذا باید به طور مداوم میزان آن در باتری بررسی شود تا از حد استاندارد پایین تر نباشد.

  • جلوگیری از ساکن و بی استفاده ماندن خودرو برای مدت زیاد

یکی از شایع ترین موارد خرابی و دشارژ شدن باتری ها عدم استفاده و روشن کردن خودرو برای مدت طولانی است. در طول هفته حتما باید ماشین استارت خورده و مورد استفاده قرار گیرد تا از طریق دینام شارژ گردد. در حقیقت شما نباید اجازه دهید  باتری به طور کامل تخلیه گردد. اگر قصد سفر به مدت طولانی دارید و در این مدت ماشین بلا استفاده است بهتر است که باتری از روی خودرو برداشته و جدا گردد. البته باید هر سه ماه یک بار در صورتی که باتری را از روی خودرو برداشتید آن را شارژ نمایید.

  • عدم استفاده طولانی مدت از وسایل برقی خودرو در هنگام خاموش بودن ماشین

هنگام خاموش بودن ماشین، برق وسایل برقی ماشین از باتری تامین می گردد؛ بنابراین استفاده طولانی مدت ازکولر و سیستم صوتی خودرو و … در هنگام خاموشی ماشین سبب کاهش شارژ باتری و به مرور آسیب دیدن آن می شود.

  • کنترل نمودن ترمینال های باتری و جلوگیری از سولفاته شدن اطراف آن ها

هر چند وقت یک بار حتما اتصالات باتری و ترمینال های آن را چک و سفت کنید تا مشکلی پیش نیاید. همچنین لازم است که باتری ها را از نظر سولفاته شدن مورد بررسی قرار دهید. سپس با مشاهده حتی مقدار ناچیزی سولفاته سفید بر روی باتری نسبت به رفع آن اقدام نمایید. زیرا انباشته شدن سولفاته بر روی باتری تاثیری بد بر روی هدایت الکترود داشته و به مرور زمان سبب خرابی باتری می گردد. با استفاده از یک مسواک آغشته به آب و سدیم یا مواد ضد زنگ به راحتی می توانید سولفاته ها را از بین برد.

  • مدیریت صحیح در استفاده از باتری

باتری از جمله قطعات اصلی خودرو است که بیشترین کاربرد و استفاده را دارد. بنابراین باید در استفاده از آن مدیریت و صرفه جویی کرد. عملکرد درست سیستم صوتی ماشین، کولر و چراغ ها و … با استفاده از برق تامین شده از طریق باتری امکان پذیر است؛ لذا باید تا جایی که امکان دارد از استفاده همزمان از آن ها پرهیز کرد تا بتوانیم عمر مفید باتری را افزایش دهیم.

  • جلوگیری از استارت زدن های مداوم

استارت زدن های پی در پی از دیگر عواملی است که در دراز مدت باعث خراب شدن باتری می گردد؛ لذا در صورت دیر روشن شدن خودرو و یا درست استارت نخوردن آن و برای جلوگیری از به پایان رسیدن عمر باتری هر چه سریع تر به یک تعمیرکار مراجعه نمایید.

  • اطمینان از عملکرد صحیح قطعات خودرو

با توجه به این که خودرو مجموعه ای از قطعات در کنار هم است، لذا عملکرد نامطلوب یک قطعه هم می تواند سایر قطعات خود را نیز درگیر نماید. بنابراین باید حتما با مراجعه به تعمیرکار ماهر از کارکرد صحیح موتور و دینام و سایر قطعات خودرو اطمینان حاصل کرد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو و لزوم صرف هزینه سنگین برای تعمیر یا تعویض قطعات خودرو نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتر به قطعات داخلی خودرو وهمچنین استفاده صحیح و اصولی از خودرو است. با رعایت موارد ذکر شده در مقاله و همچنین عدم استفاده بی مورد از خودرو می توان هم عمر باتری و هم سایر قطعات خودرو و در نتیجه عمر خودرو را افزایش داد. امروزه با توجه به وجود سامانه های اجاره خودرو شما می توانید به منظور جلوگیری از استهلاک خودروی شخصی خود به راحتی برای چند ساعت و یا چند روز و در هر شهری از کشورمان خودروی مورد علاقه خود را با قیمتی مقرون به صرفه اجاره نمایید تا کمتر خودروی خود را مورد استفاده قرار دهید. شما با صرف هزینه مقرون به صرفه برای رنت خودرو می توانید بدون نگرانی از خرابی و استهلاک ماشین خود لذت یک سفر دلنشین در گوشه و کنار کشور مان به همراه خانواده خود را تجربه نمایید.

 

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا

هر محله،

یک ایستگاه

برای اجاره خودرو با بفرمان، هر محله ی شهر، یک ایستگاه بفرمان است؛ به این صورت که با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت بفرمان، می‌توانید براساس شهر، خودروهای موجود را مشاهده نمایید، قیمت و شرایط آن ها را با هم مقایسه کرده، و روی نزدیک ترین خودروی مورد نظر خود رزرو ثبت کنید. بفرمان با اجاره خودروهای اکونومی دارای بیمه نامه معتبر، بازرسی فنی اولیه خودروها و نظارت پیوسته بر آنها، ریسک بروز مشکلات احتمالی را برای صاحبان خودرو و اجاره کنندگان کاهش می دهد تا در طول سفر یا انجام کارهای دیگر، نگرانی بابت خرابی یا ایرادات فنی نداشته باشند.

با سایت و اپلیکیشن اجاره خودرو «بفرمان»، خودروهای متنوع در شهرهای مختلف در خدمت شما خواهند بود.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره کننده خودرو

رو ماشینت کار نکن

بزار ماشینت برات کار کنه

سامانه اجاره خودروی بفرمان با شعار ” هر محله یک ایستگاه“، امکان اجاره دادن خودرو توسط مالک و اجاره کردن آن توسط سایر مردم را فراهم کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن، هرمکانی که هستید می توانید خودروی خود را اجاره بدهید و همین طور می‌توانید خودرو دلخواه خودرا اجاره کنید.

هر رزرو پس از بررسی توسط بفرمان به شما ارجاع می شود و پس از تایید شما، کسب درآمد شروع خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره دهنده خودرو