بفرمان

بهترین مکان های دیدنی اطراف اصفهان برای سفر یک روزه در پاییز

سفر یک روزه به اصفهان در پاییز

فهرست

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شهر اصفهان همواره با داشتن زیباترین بناهای تاریخی و چندین هزار ساله یکی از بهترین شهرهای مناسب برای گردشگری محسوب می شود. با این وجود به دلیل آب و هوای مناسب و معتدلی که در برخی از فصول سال مانند بهار، تابستان و پاییز، نمی توان از مناطق گردشگری اطراف آن نیز چشم پوشی کرد. زیبایی استان اصفهان صرفا به خانه های تاریخی، سی و سه پل و سایر بناهای تاریخی محدود نمی شود. بلکه در اطراف این شهر تاریخی نیز مناطق گردشگری زیبایی وجود دارد و ساکنین شهر اصفهان اوقات فراغت خود را در آن جا سپری می کنند. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، یا اگر ساکن اصفهان هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با مکان های دیدنی اطراف اصفهان آشنا شوید.

 

در فصل پاییز برای تفریح در اطراف اصفهان کجا بریم؟

فصل پاییز یکی از زیباترین و دل انگیزترین فصل های سال است و مردم به دلیل آب و هوای خنک و دلچسبی که دارد، سفر در این فصل را انتخاب می کنند. شهر اصفهان نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای مطلوبی که در فصل پاییز دارد، هر ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافرین محترم است. زیبایی مناطق گردشگری اطراف اصفهان نیز توجه مردم زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه به معرفی برخی از جاهای تفریحی اطراف اصفهان می پردازیم:

دریاچه نمک آران و بیدگل

یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان، دریاچه نمک آران و بیدگل است. این دریاچه در دل کویر مرنجاب و در ۳۵ کیلومتری شهر آران و بیدگل واقع شده است. این دریاچه یکی از بزرگ ترین، بزرگ ترین دریاچه نمک طبیعی در ایران محسوب می شود که ۳۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت و در ارتفاع ۷۰۷ متری از سطح دریا قرار دارد. رود شور، رود کرج، جاجرود، حبله رود و قره سو از مهم ترین رودهایی هستند که وارد این دریاچه می شوند. برای سفر به این شهر یکی از بهترین فصول، فصل پاییز است. علاوه بر این، از مهم ترین جاذبه های دیدنی اطراف و نزدیک به دریاچه نمک آران و بیدگل هم می توان به جزیره سرگردان و  کندوهای نمکی می توان اشاره کرد.

دریاچه نمک آران و بیدگل اصفهان
دریاچه نمک آران و بیدگل اصفهان

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب نیز یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان و شهر آران و بیدگل محسوب می شود. این کویر یکی از مناسب ترین گزینه ‌ها برای کویر نوردی برای گردشگران و افراد علاقه مند به بیابان‌گردی محسوب می شود. این کویر دارای تپه‌ های شنی بلند و محصور شده بین جنگل‌ های تاغ و دریاچه نمک است. به همین دلیل زیبایی این کویر را برای علاقه مندان به کویر نورودی و پیاده روی در ماسه های آن دو چندان می کند. بهترین زمان سفر و دیدن این کویر زیبا، در نیمه دوم سال به ویژه فصل پاییز است. چون در این فصول آب و هوای این مناطق معتدل خواهد بود.  از دیگر تفریحات کویر مرنجاب می توان به سافاری، شتر سواری، موتور چهار چرخ، رصد ستارگان در شب اشاره کرد. بسیاری از علاقه مندان به ستاره شناسی همراه با تجهیزات ویژه در شب به تماشای ستارگان می پردازند.

تور کویر مرنجاب
سفر یک روزه در کویر مرنجاب
کویر مرنجاب
لذت کویرگردی در کویر مرنجاب اصفهان

کویر ورزنه

یکی از مناطق گردشگری اطراف اصفهان کویر ورزنه است. نام دیگر این کویر، کویر خارا است و جزء نزدیک ترین کویرها نزدیک به اصفهان محسوب می شود. به همین دلیل جزء پر طرفدارترین و البته شلوغ ترین کویرهای این استان است. علاوه بر زیبایی شگفت انگیز این کویر، این منطقه به دلیل پوشش خاص و زیبای خانم هایی که چادرهای سفید رنگی به سر می کنند، به عنوان سفیدترین شهر ایران محسوب می شود. بهترین زمان سفر به کویر ورزنه نیز فصل پاییز است. تپه های ماسه ای این کویر به صورت هلالی شکل، طولی و هرمی هستند و هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارند. علاوه بر این، این کویر دارای تپه های شنی و ماسه ‌ای، کویر بی ‌انتها، موزه مردم ‌شناسی، قلعه قورتان، برج‌ های کبوتر اژیه و پل تاریخی نیز هست. ریگزار کویر خارا ۱۷۰۰۰ هکتار وسعت دارد و از دیدن تپه های زیبای آن قطعا لذت خواهید برد.

ارگ تاریخی مورچه‌ خورت

ارگ تاریخی مورچه خورت به عنوان دومین ارگ مسکونی بعد از ارگ بم محسوب می شود. این ارگ در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال استان اصفهان و در روستای مورچه خورت واقع شده است. این قلعه خشتی با برج و باروهای بلند و طراحی و معماری منحصر به فرد، ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد. این ارگ دارای ۳ دروازه و ۸ برج تدافعی است که هم اکنون به همت سازمان میراث فرهنگی قسمت هایی از آن مرمت شده است. این ارگ نیز به دلیل قرار گرفتن در قسمت شمال استان اصفهان و شهر شاهین شهر، آب و هوایی گرم دارد. به همین دلیل بهترین زمان برای سفر و دیدن کردن از آن در نیمه دوم سال است.

ارگ تاریخی مورچه خورت
قلعه مورچه خورت واقع در استان اصفهان

دریاچه نمک خور

یکی از زیباترین دریاچه های نمکی ایران که با نام دریاچه کویر مصر هم شناخته می شود، دریاچه نمک خور است. این دریاچه در استان اصفهان و شهر خور و بیابانک واقع شده است. در سال های اخیر که صنعت اکوتوریسم رشد چشمگیری داشته، این دریاچه جزء مقاصد گردشگری استان اصفهان قرار گرفته و سالانه بازدید کنندگان زیادی دارد. وسعت این دریاچه به ۲۰۰۰ کیلومتر می رسد. همچنین با ۷۰۷ ارتفاع از سطح دریا، یکی از کم ارتفاع ترین نقاط فلات ایران محسوب می شود. دریاچه نمک خور آب و هوای گرم و خشک دارد. به همین دلیل برای سفر به این نواحی و بازدید از این دریاچه فصل پاییز بهترین زمان است.

نائین

همان طور که در پاراگراف اول مقاله ذکر شد، استان اصفهان یکی از شهرهایی است که تعداد زیادی جاذبه های گردشگری و تاریخی زیبا دارد. شهر نائین نیز یکی از شهرستان این استان است که تعداد زیادی مناطق و جاذبه های دیدنی و گردشگری دارد. از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نایین)
  2. مسجد جامع نایین (مسجد علویان)
  3. قلعه محمدیه (عاشورگاه)
  4. خانه تاریخی امامی
  5. باغ مصلی
  6. بازار تاریخی نائین
  7. کاروانسرای نیستانک
  8. قلعه رستم
  9. مسجد بابا عبدالله
  10. خانه فاطمی ها
  11. مسجد بابا عبدالله
  12. کاروانسرای بلاباد
  13. کارگاه های عبا بافی
  14. آتشکده سپرو
گردشگری نائین
گردشگری نائین

کاشان

شهر کاشان به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای استان اصفهان، دارای تعداد زیادی مناطق تفریحی، تاریخی و گردشگری زیبا است. به گونه ای که نقش مهمی در افزایش جذب تعداد توریست در سال های اخیر داشته است. این شهر حدود ۷۵۰۰ سال قدمت دیرینه دارد. این موضوع را تپه های سیلک موجود در شهر کاشان تایید می کند. علاوه بر این، کاشان جاذبه های تفریحی و گردشگری زیادی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. یکی از بهترین ویژگی های این شهر نزدیکی بناهای تاریخی و دیدنی این شهر به یک دیگر است. به همین دلیل رفت و آمد و دیدن کردن از این جاذبه ها وقت گیر نیست. اما در صورتی که خودروی شخصی ندارید، همچنین اگر ساکن شهر کاشان نیستید، می توانید از طریق اجاره خودرو در اصفهان، به راحتی به این شهر سفر کرده و از دیدن این جاذبه های زیبا لذت ببرید:

  1. حمام فین
  2. باغ فین
  3. مسجد آقا بزرگ
  4. مسجد جامع کاشان
  5. کاروان‌ سرای سن‌سن
  6. مدرسه سلطانیه
  7. مناره زین‌الدین
  8. قلعه جلالی
  9. خانه حشمت ‌اله خان
  10. خانه رزاقیان
  11. خانه بروجردی ها
  12. خانه طباطبایی ها
  13. سرای عامری ها
  14. تپه های سیلک
  15. غار نیاسر
  16. قمصر کاشان
  17. بازار تاریخی
  18. خانه عباسیان
  19. موزه‌ ملی کاشان
  20. آتشکده نیاسر

علاوه بر این، به دلیل افزایش استقبال بازدید کنندگان و مسافرین کاشان،  در این شهر سفره خانه های سنتی برپا شده است که تا ساعاتی از شب را می توانید در آن سپری کنید. علاوه بر این، اگر علاقه به بازدید کردن از خانه های تاریخی دیگر دارید، برخی از خانه های تاریخی این شهر به همت اهالی کاشان، مجددا با حفظ طراحی و معماری قدیمی و تاریخی بازسازی شده است. امکان اقامت و بازدید از این خانه های تاریخی نیز برای کلیه مسافرین در همه ایام سال وجود دارد.

ورزنه

یکی دیگر از شهرهای استان اصفهان از توابع بن رود، شهر ورزنه است. این شهر تنها شهر ایران است که زنان و دختران آن چادرهای سفید رنگی بر سر می کنند. این شهر با داشتن آثار تاریخی منحصر به فرد، به عنوان نگین شرق اصفهان شناخته می شود. این شهر زیبا و تاریخی همانند سایر نقاط دیگر اصفهان دارای جاذبه های تاریخی زیبایی است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

  1. پل تاریخی ورزنه
  2. مسجد تاریخی ورزنه
  3. کویر ورزنه (کویر خارا)
  4. روستای کفرود ورزنه
  5. منزل میر میران
  6. کبوتر خانه
  7. تالاب خونی
  8. گاو چاه
  9. قلعه قورتان
  10. دریاچه نمک خارا
  11. آسیاب شتر
  12. چشمه دستگرد
  13. معبد آناهیتا
  14. امامزاده شاه زین العابدین

 

روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از نام آشناترین روستاهای دیدنی و بسیار زیبای ایران است که سالانه افراد زیادی از آن بازدید می کنند. این روستای تاریخی با خانه های زیبا و با معماری منحصر به فرد، یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در استان اصفهان قرار دارد. مردم بومی این روستا همچنان پوشش سنتی خود را حفظ کرده اند و در همه ایام سال آن را بر تن می کنند. به همین دلیل سوژه تعداد زیادی از عکاسان ایرانی و حتی خارجی شده اند. یکی از زیبایی های منحصر به فرد این روستا، خانه ها  و ساختمان های سرخ رنگ است که در شیب دامنه کوه قرار گرفته است. این روستای تاریخی چندین اقامتگاه زیبا و با حفظ معماری اولیه دارد و امکان اقامت در این روستا را برای تمامی گردشگران فراهم کرده است. در سال های اخیر و پس از راه اندازی اتوبان کاشان- نظنز امکان سفر برای علاقه مندان فراهم شده است. جاده این روستا نیز به تازگی تعمیر شده و امکان رفت و آمد برای کلیه مسافرین را فراهم کرده است.

 

روستای تاریخی ابیانه
گردشگری اصفهان، روستای زیبا و تاریخی ابیانه

آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان صرفا به خانه های تاریخی و کویرها محدود نمی شود. بلکه در اطراف این شهر مکان های تفریحی مناسب برای جوانان نیز وجود دارد. آبشار آب ملخ یکی از مقاصد گردشگری استان اصفهان است که در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد. نام دیگر این آبشار تخت سلیمان است و به عنوان یکی از خطرناک ترین آبشارهای ایران شناخته می شود. این آبشار با زیبایی منحصر به فرد خود یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که بازدید کردن و تفریح در این مکان در فصل پاییز هم امکان پذیر می باشد.

آب ملخ واقع در سمیرم اصفهان
آب ملخ واقع در سمیرم اصفهان

پیست اسکی فریدون شهر

این پیست اسکی از مرکز شهر اصفهان ۱۹۰ کیلومتر فاصله دارد. پیست اسکی فریدون شهر تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است. این پیست سالانه ۳۰ هزار بازدید کننده دارد. یکی از بهترین ویژگی های پیست فریدون شهر مجهز شدن و امکانات مختلفی از جمله  تله‌ اسکی، اقامتگاه ویژه ورزشکاران، سالن با سیستم گرمایش، رستوران و کافی شاپ، پیست آموزشی افراد مبتدی، سرویس‌ های بهداشتی و نمازخانه، یک بالابر ویژه اسکی‌ بازان حرفه‌ای، پارکینگ و برف‌کوب و … به بازدید کنندگان است. به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد گردشگری اطراف اصفهان محسوب می شود. علاوه بر این، در صورتی که تجهیزات کافی ندارید، می توانید با هزینه و قیمت مقرون به صرفه تیوب اجاره کرده و از تیوب سواری لذت ببرید. بهترین زمان حضور در این پیست از فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است.

 

نتیجه گیری

یکی از دغدغه خانواده ها و به ویژه جوانان ایرانی آشنایی با جاهای دیدنی شهرهای مختلف ایران است. استان اصفهان یکی از استان های پر بازدید ایران است که سالانه بازدید کننده و مسافران زیادی دارد. در این مقاله به طور کامل با برخی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان آشنا شدید. با مطالعه این مقاله با شناخت بیشتر می توانید از مناطق و شهرهای مختلف این استان دیدن کنید.

در صورتی که خودروی مناسب سفر ندارید ولی قصد سفر به مناطق اطراف اصفهان برای سفر یک روزه در پاییز را دارید، می توانید با اجاره خودرو در اصفهان از طریق سامانه آنلاین بفرمان؛ خودروی مورد علاقه خود را با قیمتی مقرون به صرفه اجاره کنید.

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا

هر محله،

یک ایستگاه

برای اجاره خودرو با بفرمان، هر محله ی شهر، یک ایستگاه بفرمان است؛ به این صورت که با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت بفرمان، می‌توانید براساس شهر، خودروهای موجود را مشاهده نمایید، قیمت و شرایط آن ها را با هم مقایسه کرده، و روی نزدیک ترین خودروی مورد نظر خود رزرو ثبت کنید. بفرمان با اجاره خودروهای اکونومی دارای بیمه نامه معتبر، بازرسی فنی اولیه خودروها و نظارت پیوسته بر آنها، ریسک بروز مشکلات احتمالی را برای صاحبان خودرو و اجاره کنندگان کاهش می دهد تا در طول سفر یا انجام کارهای دیگر، نگرانی بابت خرابی یا ایرادات فنی نداشته باشند.

با سایت و اپلیکیشن اجاره خودرو «بفرمان»، خودروهای متنوع در شهرهای مختلف در خدمت شما خواهند بود.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره کننده خودرو

رو ماشینت کار نکن

بزار ماشینت برات کار کنه

سامانه اجاره خودروی بفرمان با شعار ” هر محله یک ایستگاه“، امکان اجاره دادن خودرو توسط مالک و اجاره کردن آن توسط سایر مردم را فراهم کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن، هرمکانی که هستید می توانید خودروی خود را اجاره بدهید و همین طور می‌توانید خودرو دلخواه خودرا اجاره کنید.

هر رزرو پس از بررسی توسط بفرمان به شما ارجاع می شود و پس از تایید شما، کسب درآمد شروع خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره دهنده خودرو